Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, January 2

Cerita musolla orang perempuan


Hari ini selepas selesai urusan pendaftaran sekolah aku gi bandar. Bukak akaun tabung haji lepas tu pegi BP Mall. Sebelum pegi BP Mall, suami aku yang soleh tu pun ajak aku semayang Asar dulu sebab dah pukul 4.30. Sket lagi nk masuk waktu. Aku pon ok jelah. Masuk masjid, amik semayang pastu pakai telekung. Niat nk semayang tahiyatul masjid tapi masa aku letak beg aku dh terduduk. So aku duduk tunggu azan. X ramai orang lagi mase tu. Yelah, belum masuk waktu. Bile azan ramai yang masuk. Pastu masing2 terus semayang. xtgu pon imam. Xpelah. Itu derang punye pasal. Ish ape aku melalut neh.

Aku selalu semayang kat luar memandangkan memang selalu berada di luar rumah. X kira masjid, surau, bilik semayang, aku perhatikan banyak amalan kaum wanita yang sungguh annoying sebelum, semasa dan selepas semayang.

1)Bersembang dari mula bukak kasut sampai pakai kasut balik. Diam cume waktu semayang. Udah2 le tu cakap hal dunia. Ko ingat dunia ni ko yang punye??

2)Pilih-pilih telekung, pastu pisah-pisahkan kain dgn telekungnya kononnye nk cari telekung yang best. Pastu biarkan bergulung bersepah. Oi makcik, lenkali bawak telekung sendiri ah klw nak best sgt. Mcmlah telekung die kat rumah tu bersih sangat

3)Letak beg, tudung sebesar2 ruang (sebab takut renyuk)sampai orang lain nak semayang pon xde ruang.

4)Semayang kat saf belakang. Contoh kat RnR memang xpernah lagi aku jumpe perempuan berjemaah. Jadi apalah salahnya, yang masuk dulu tu semayanglah kat saf depan. neh semua semayang kat saf belakang. Dah gitu bukannye reti letak beg ke kat depan tempat sujud tu. Menyusahkan orang nak lalu lalang. Ape, ko ingat kalau ko semayang saf depan tu ade orang nak tepuk bahu ko jadi makmum ke??

5)Bile semayang berjemaah, xreti nak luruskan dan rapatkan saf. Bile kite rapat2 nnti die sound "ish jgnlah rapat sgt...panaslaa...." Lagi satu version plak semayang kat masjid yang ada pengunjung tetap kat situ. Siap marah2 lagi pasal tak sambung saf dngan die padahal kite neh rapatkan saf ke kanan, die xmau bergerak dari fave spot die pastu suruh lah kite rapat saf ke kiri. Aiyark!

6)Dah siap semayang, sibuk berbedak bertudung atas sejadah padahal ramai dah tunggu turn nk semayang. Mcmlah xleh buat kat tempat lain.

Kelakar plak kalau di ingat balik...org perempuan neh perangai macam2. Hahahaha...aku ketawakan spesies aku sendiri.....hahahaha



Pleasant listening :Bulan Ditutup Awan by Yuna
Pleasant watching :Master Chef Malaysia on Astro Rian

No comments: